onsdag 27 december 2017

Skriv om din fritid

Vi har pratat om arbete och fritid. Tänk på att ha en bra struktur på det du skriver. Följ skrivreglerna (stor bokstav, punkt mm.) - Rätt tempus, verbform. Skriv och berätta om din familj.


Blanda rak- och omvänd ordföljd.

Styckindelning, börja på en ny rad när du byter ämne. Min lärare bad om mig att skriva en text och berätta vad jag gjorde jag på fritiden när jag var liten. När jag var liten brukade jag göra någonting i många saker på min fritid en. På vintern spelade jag tv-spel med min äldre bror Tv spel. Ibland lekte jag på med leksaker trots att jag inte gillade inte . Man skriver alltså sina intressen och det behöver inte vara sport utan det kan lika gärna vara musik eller WoW.


Förstod inte din poäng riktigt? Ord om din fritid - en övning gjord av elevhastveda på Glosor.

Vik bak högra delen av pappret så att svaren inte syns. Vik tillbaka pappret och rätta genom att jämföra med svaren till höger. Under Svenglish-projektet fick jag prova många nya fritidsaktiviteter eller hobbies. Gå på gym var en av dem.


Som jag dock inte har fortsatt med. Jag håller inte på med fritid eller hobby Jag upplever ordet fritid som problematiskt. När jag gick i skolan pluggade jag alltid så mycket jag kunde. Berätta om din hobby - Favorithobbyn är nog att påta i trädgården, och planera vilka blommor jag vill ha där.


Vi kommer inte att mejla ut svar på dina frågor direkt till dig, utan vi vill att du och alla andra ska kunna följa frågor och svar direkt på webben. På så vis kanske fler får svar på samma fråga. Vi skapar därför en FAQ, vanliga frågor och svar, där du lätt kan söka vad du är intresserad av. På fritiden kan du göra nya upptäckter på egen hand.


I vissa länder finns det många aktiviteter i anslutning till skolan. I andra länder måste du kanske själv ordna dem. Din värdfamilj, områdesrepresentant och dina nya . På en fritidsaktivitet kan du få göra sådant du tycker är kul att göra.

Om du går på en aktivitet kan du också chans till att få nya vänner. Har du någon speciell aktivitet som du utövar på din fritid ? Dela gärna med dig en berättelse om din fritidsaktivitet. Du får gärna skriva och berätta om dina upplevelser. Få svar på om du ska nämna dina intressen, fritidssysslor och hobbies i ditt CV och personliga brev. Utnyttja dina fritidsintressen smart i din ansökan!


Förebrå dig inte för att du inte skrivit till oss på några dagar. Visserligen var vi oroliga, men nu när vi känner till dina skäl är vi lugna. Vi förstår helt och fullt att du är trött.


Vi vill inte heller att du sitter inne och skriver på din fritid , när det är fint väder. När du har mycket att göra, skriv då bara ett kort till oss. Jag är en rätt vanlig tjej på år vars fritid går till att göra vanliga saker som att shoppa, fika, umgås med kompisar, dricka vin, åka på små äventyr, läsa böcker och bloggar, ha serie-maraton och kolla på Svenska Hollywoodfruar. Jag förstår ju att just detta är saker som är helt ointressanta . Typ alla skriver att dom sitter på FB på sin fritid. Men när ni INTE sitter här då?


Inte direkt att man samlar ihop ett kompisgäng å sitter framför en dator å läser på FB? Det gör man väl mest för sig själv. Sitter jag inte på FB kollar jag på TV, alternativt är ute och försämrar mitt liv lite på lokal. Välj att gå en kvällskurs, kurser på helger, intensivkurs eller en distanskurs.


Avsikten med övningen är att du ska bli mer medveten om dina styrkor. All utveckling handlar om att bygga vidare på det som fungerar bra. Det är också genom att bli påmind om dina styrkor som du får kraft, energi och glädje.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.