onsdag 6 december 2017

Läsa för barn ordförråd

Hur många ord ett barn kan i förskoleklass avspeglar sig ändå upp i gymnasiet och påverkar skolresultaten. Så det är aldrig för tidigt att börja läsa och bygga ordförrådet. Men det är heller aldrig för sent!


Det allra bästa sättet att fylla på sitt ordförråd är att läsa och läsa många typer av böcker och texter. Barn får mycket av sitt ordförråd från tryckt text.

Tänk själv när du läser – vad många ord du kan men aldrig använder i dagligt tal! Med ett större ordförråd blir det lättare att förstå faktatexter och så småningom skriva egna skolarbeten. Barn som blir lästa för som små har ofta lättare att lära sig läsa och skriva. Det går fort att läsa kortversionen av Lära Barn att läsa. Samtidigt får jag mycket kunskaper om den första läsinlärningen.


Exempelvis motsvarar kapitel om Ordförråd fem sidor i kortversionen men sidor i fullversionen av Lära Barn att läsa. Ordförrådskapitlet tar upp innebörden i at erövra or hur jag som lärare mäter .

Vad är det då som är så himla bra med att läsa för barn ? Om detta har redan skrivits hyllmeter, och de flesta har nog snappat upp att bokläsning är språkutvecklande. Kanske har du hört att det ger ett större ordförråd och en god beredskap inför skolans läs - och skrivundervisning. Eller att det är viktigt att . Redan vid sex månaders ålder kan barn koppla ihop bilder med ord. Och forskning visar att de barn man läser högt för, får ett större ordförråd och har senare oftast lättare att lära sig läsa och skriva. Så visst spelar läsningen roll!


Källa: Mats Myrberg (Professor i specialpedagogik). KRÖNIKA: Tisdagskrönikören Petra Elio Serti skriver om språkets makt och vikten av att föräldrar läser böcker för sina barn. Mamma, vem ska läsa för mig idag? En sjuttonåring som läser. En tanke jag får när jag läser avhandlingen är att förskolans kompenserande uppdrag bekräftas i och med denna studie.


Om barn med torftig språklig hemmiljö ska kunna ha en chans att utveckla ett stort ordförråd , krävs det ett systematiskt och kvalitativt språkarbete i förskola och senare skola. För alla som arbetar i . Hur hjälper vi elever med språk- läs - och skrivsvårigheter att bygga ut sina ordförråd ?

Förutom att det är en lugn stund där du och barnet möts, som en paus i den stressiga vardagen, finns det mängder med fördelar med högläsningen som märks först efter några år : Barnet får använda sin fantasi och ökar sitt ordförråd och genom . Att läsa tillsammans ökar ditt barns ordförråd. Den fria läsningen och högläsning kan ge ett utökat ordförråd. Vi hjälper dig att komma igång! Beklagligtvis är det emellertid så att barn och elever med störst behov har sämre förutsättningar att ta till sig nya or oavsett om de läser själva eller lyssnar på någon annan som läser.


Det krävs därför också formell undervisning, det vill säga instruktioner . På tisdagen medverkade programledaren och nyblivna författaren Ola Lindholm i SVT:s Gomorron Sverige och pratade om sin nya bok. Idag är det många barn som börjar grundskolan utan ett tillräckligt stort grundläggande ordförråd för att kunna tillgodogöra sig undervisningen, eller under skoltidens gång inte utvecklar sitt ordförråd tillräckligt för att fortsatt kunna tillgodogöra sig den, än mindre nå . På nätet kan man läsa om mängder och åter mängder av undersökningar och uttalanden om högläsning och ordförråd. Det är inte ens alla som kan läsa stycket.


När vi talar använder vi ofta ofullständiga meningar, vardagsspråk och jargong, vilket inte förekommer i litteratur på samma sätt. När föräldrar läser faktabaserade .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.