Om man inte gör det, kan nämligen även den minsta skevhet kännas i dagens bilar, särskilt om bilen inte väger så mycket. Man börjar med att kränga på däck och fälg för att sedan placera det i en balanseringsmaskin. I maskinen finns det ett aggregat som snurrar runt hjulet tills lokaliserar alla fel. Samtliga fel visas sedan direkt på skärmen och det är där däckmontören ser vart vikterna ska fördelas.
Byta däck – så gör du - Duration: 3:05. Tire changer CROSSAGE - Run flat fitting - Duration: 9:56.
Vad är dynamisk obalans? Med dynamisk obalans menas att däcket har två tunga . Tidigare har jag skrivit både om hur man får av ett däck från en fälg, och hur man får på det igen. Men när väl allt det är klart så måste man ju balansera det också. Men först en liten teorigenomgång Normalt idag är att man gör en dynamisk balansering av däcken. Dynamisk balansering innebär att man.
Köra med obalanserade däck ? Däckbalansering gör körturen till en behaglig upplevelse och minskar slitaget på bilen.
Det kan löna sig att investera i balansering av däcken om man känner av vibrationer i bilen när man kör. Alla hjul till personbilar balanseras idag. Men det leder till mindre kontakt mellan däcket och vägytan och innebär ett riskmoment vid högre hastigheter eftersom ditt fordons styrförmåga försämras och du riskerar att utsättas för oönskade rörelser från fordonet i form av ryckighet. Obalanserade hjul är helt enkelt ett riskmoment du vill undvika. Att balansera hjulen är . Hjul som varit korrekt balanserade från början, då de monterades, kan tappa balanseringen om du t. Hjulen ska balanseras varje gång som du byter däck eller tar bort däcken från fälgarna.
Hur kan jag undvika detta? Trailer däck är notoriskt under-service, särskilt eftersom de flesta inte används varje dag. Ofta sitter de i månader , i vissa fall år, innan släpet behöver användas, och släpvagnen och däcken är både sorgligt i behov av uppmärksamhet.
Till exempel kan en resa trailer sitta under flera år mellan camping resor. Måste hjulen vara rena vid balansering ? Balansvikter på nya fälgar - Mestmotor. Blansera däck utan genomgående centrumnav?
Nån som kan förklara hur det går till när man balanserar ett däck ? Ställningen som används ser enligt mig väldigt enkel och fjantig ut. För det ser ju verkligen inte svårt ut om man har verktygen dvs. Men efter en tid kan balanseringen behöva göras om, det kan bero på slitage eller så har bara någon balanseringsvikt lossnat.
Känns som onödiga pengar . Kom o tänka på att jag alltid undrat det. Om din bil inte har korrekt inställning så kan det orsaka onödigt slitage av däcken. Låt alltid en fackman kontrollera. Många blir förvirrade när man pratar om hjulinställning och balansering.
De flesta hjulinställningar kan . Det är två helt skilda saker. Anmäl svaret, Fälgarna var runda innan bytet varjefall, ingen obalans med de gamla däcken. Nåväl jag hoppas att det är som Dredd säger, att däcket måste sätta sig lite.
Hursomhelt jag får göra en ombalansering, men finns det något maxvärde på hur mycket bly man kan lägga på innan däcket anses . Ahja, jag ska sticka dit imorn då, men vilka däck ska jag ha . Vi brukar vrida däcken om det är över gram.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar
Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.