onsdag 29 mars 2017

Solenoid startrelä

Vad gäller solenoid resp. Eldetaljer bla brytare, kontaktsatser, startknappar, startrelä , startsolenoi tändhattar, tändkabel, tändningslås, nycklar, tändspolar, tändsystem och m. Startrelä 12V (2-Polig). Solenoid 12V med isolerad jord.


Kontinuerlig strömförbrukning 100A Tillfällig belastning 800A CC-mått fästhål: 66mm.

Klickar startrelät på din ATV? Vi har ett stort sortiment av startrelä till ATV och Quad för snabba leveranser över hela Sverige. Dubbelisolera med silverkontakter Tål max belastning 2A under sek. Xtrim 6E-TEC Xtrim 800R PowerTEK.


Det har låtit som en solenoiden på startmotorn klic. Mitt startrelä klickar bara, men knackar jag på det så går startmotorn runt! Alltså borde slutsatsen va att det är det som är trasigt!


Min fråga då: Vet någon om det är samma på flera av VN-modellerna?

Det kanske är någon som har eller som vet . Förses solenoiden med en järnkärna och ett rörligt, fjäderbelastats ankare vilket i sin tur påverkar en eller flera elektriska kontakter kallas konstruktionen relä. Ankaret till startmotorns solenoid påverkar dessutom kuggdrevet, som jag tror . Fick problem med min 70:a i helgen. Var ute och justerade flottörerna på Holleyn och gjorde lite diverse småpyssel. När jag senare skulle ut och ta en provt.


Har inte mätt upp och kollat om jag har ström fram till startmotorn, ska försöka ge mig på det idag. Några andra idéer om vad som kan vara fel och hur man kan . För ordet relä avser väl egentligen bara elektriskt fjärrstyrda strömbrytare, medans ordet solenoid nog är ett vidare begrepp som i startmotor- sammanhang även kommit att omfatta detta med att slunga ut ingreppsdrev med batteridriven magnetkraft. Ursäkta ordmärkningen, men jag förstår måhända . Så nu ut med multimetern för att felsöka (ursäkta den taskiga rengöringen): ( bilden visar: röd testsladd ansluten till anslutning med st bruna kablar, svart testsladd till blå anslutning. Brun kabel (jord) syns närmast batteriet.


Samtliga anslutna till startrelät. Säkring till startrelä kollad = OK. Om det är denna du kallar för solenoid ? Sitter här och rör ihop begreppen pga utarbetat sinne.


Frågan är helt enkelt om felbilden är densamma om startrelät är paj som vid defekt startmotor eller ett helt ordinärt jordfel?

Bilen ifråga startar på en sekund vid bogsering, oavsett om den stått orörd i ett halvår. Men vid försök till start med nyckel klickar . Olssons i Ellös har lagerförda reservdelar till ett 50-tal traktormärken och maskiner.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.