onsdag 22 mars 2017

Optimistjolle ritning

Optimistjolle , eller Optimist, är en liten enmansjolle. Man får tävla i Optimist till och med det år man fyller 1 men många har redan vuxit ur båten innan dess. Om jag hade en ritning på en jolle avsedd att byggas i plywood skulle jag klara problemet. Själv byggde jag en optimistjolle i mahognyplywood för drygt år sedan (med lite hjälp). Ritningar finns att beställa hos bateau.


Där finns även en gratis ritning att ladda ner och det var den vi använde.

Inspirationen hämtade Mills från en annan flattbottnad amerikansk jolle , Sharpien. Vilket enormt genomslag jollen senare skulle få, kunde då ingen ana. Inte ens Mills som skänkte bort sin ritning. De första båtarna i plywood kostade bara USD.


Material finns på brädgärden. Tidningen Gör Så Här har haft ritning på roddjolle som verkade enkel och lättbygg också några år sen (5?). Under min fritid byggde jag en optimistjolle som köpts in i byggsats för att visa och kanske inspirera till eget båtbyggande.


Det var ganska enkelt att bygga och med . Nu är det så att jag planerar att bygga en optimistjolle , bara för att ha något enkelt att segla med under fina dagar.

Jag har hittat några ritningar som verkar vettiga, men vad skulle ni säga om att göra den ca meter lång och ge den ett större segel? Planen är att den ska vara ungefär lika bred som en vanlig . Bygga släpjolle - Hamnen. I mina gömmor har jag ritningar (skala 1:1) på en plywoodjolle som Yachting World tog fram. Ser ut som en upphottad optimist och skulle vara segelbar.


Kunde bygas enl WEST-metoden. Plywood och likheten med optimist samt att jag fick spräckt Pioneer- jolle tog död på . Men både teoretiskt och praktiskt skulle det funka att bygga en liten optimist jolle med möbel beslag. Men det skulle aldrig hålla i längden då det är väldigt stora påfrestningar på en segel båt. Jag tror inte ett större företag skulle sälja en sådan produkt och den skulle nog aldrig bli godkänd av någon instans.


Så här på vintern längtar många av oss till sommaren. Varför inte bygga din egen modell av optimistjollen. Så hon ville att jag skulle konstruera och bygga en vackrare och bättre version.


Det kommer att finnas ritningar för . Det tar tre minuter att cykla dit, och jag vill helst dra jollen på en vagn efter cykeln. Borde väl inte vara så svårt att bygga tänker jag? Köpa en cykelvagn och bygga på lite?


Eller sätta cykelfäste på en sån här? Inbjudan DM, Gill Stockholm Cup, Liros Cup Ost och KM KBS, Kvarnvikens BS, Jollesektionen.

Lördagen den 9:e September är ni varmt välkomna att kappsegla i Kvarnviken och på Mälarens vackra vatten! EM seglas de år VM anordnas utanför Europa. Sjösättningsvagn för optimistjolle och liknande flatbottnade jollar. De breda hjulen gör det enkelt att dra kärran på mjukt underlag. Finns med både luftgummihjul och punkteringsfria hjul.


Tillverkad av eloxerad aluminium med stålaxel. Vadderade kontaktytor skyddar skrovet. Prototypen byggdes i samråd med IODA. Har du ingen egen optimistjolle kan du hyra en av oss. Jollen levereras fullt tävlingsutrustad.


Såg ut som en e jolle och seglade som en optimist , lite som cap gemini när den var ny. Havsfidran är ingen båt jag letar ihjäl mig på blocket .

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Obs! Endast bloggmedlemmar kan kommentera.